מהו שיעור המס החל על רווחים ראויים לחלוקה שמקורם במפעל מאושר?

האם 25% כפי שביקש פקיד השומה או 15% כגישת המערערת?

סעיף 94ב לפקודה קובע כי בחישוב רווח ההון ממכירת מניות של חברה בע"מ יובאו בחשבון רווחים ראויים לחלוקה ועליהם יחול מס בשיעור שהיה חל לפי סעיף 126(ב) או לפי 125ב אילו אותם רווחים היו מתקבלים כדיבידנד בסמוך לפני המכירה.

נזכיר, סעיף 126(ב) מתייחס לדיבידנד שמחולק לחברה בע"מ ופוטר אותו ממס וסעיף 125ב מתייחס לדיבידנד שמחולק ליחיד ומחייב אותו במס של 25%.

לפיכך, לגישת פקיד השומה, נוכח ההפניה הברורה שבסעיף 94ב לסעיף 126(ב) ולסעיף 125ב, אין הבדל בין רווחים ראויים לחלוקה שמקורם ברווחים רגילים לבין רווחים שמקורם במפעל מאושר ועל שניהם יחול שיעור מס זהה קרי, פטור ממס לחברה ו 25% ליחיד.

מנגד, חוק עידוד השקעות הון מעניק הטבת מס למפעל מאושר וקובע כי שיעור המס שיחול על דיבידנד המחולק מרווחי מפעל מאושר הוא 15% בלבד, הן לגבי יחיד והן לגבי חברה (אם כי בעת שרשור הדיבידנד למעלה החברה תקבל זיכוי מס של 15% כך שלמעשה, הדיבידנד בידי חברה עשוי להיות פטור ממס).

השאלה שנדונה בפסק הדין היא, האם על הרווחים הראויים לחלוקה ממפעל מאושר יחולו סעיפים 126(ב) ו 125ב לפקודה (ואו אז יחולו על הרווחים הראויים לחלוקה 25% לגבי יחיד ופטור ממס לגבי חברה) או יחולו הוראות חוק עידוד השקעות הון (ואו אז יחול על הרווחים הראויים לחלוקה שיעור מס של 15% הן על ידי והן על חברה)?

בית משפט מחוזי (ע"מ 54138-04-15 סקמסקי, כבוד השופט דורות, פברואר 2019) דחה את עמדתו של פקיד השומה וקבע כי על רווחים ראויים לחלוקה יחולו הוראות חוק עידוד השקעות הון קרי, 15% בלבד.

על פסק הדין הגיש פ"ש ערעור לבית משפט העליון. באוגוסט 2021 פורסמה הכרעת העליון אשר דחה את הערעור (ע"א 3277/19, אוגוסט 2021) שנשענה על ניתוח ארוך ומקיף באשר לתכליתו של סעיף 94ב לפקודה. כתוצאה, ההלכה היום היא שעל רווחים ראויים לחלוקה שמקורם במפעל מאושר ישולם מס בשיעור של 15% בין אם מדובר בחברה ובין אם מדובר ביחיד.

עוד נקבע בבית המשפט כי רווחים ראויים לחלוקה במסלול חלופי פטור ממס זכאים אף הם להילקח בחשבון כהכנסה חייבת במסלול המס אף שלא שולם בגינם מס מאחר ובעיקרון רווחים אלה אינם פטורים ממס כי המס ישולם בעתיד בעת חלוקת דיבידנדים (קרי, בגין רווחים אלה אין לשלם במכירה מס חברות אלא מס בשיעור של 15% כרללי"ם).

הערה – תכנון מס – מאחר וחברה בע"מ רשאית לקבל זיכוי מס בשרשור דיבידנד שמקורו במפעל מאושר (דבר שמשמעותו פטור ממס), בעסקה של מכירת מניות שבה לחברה הנמכרת יש רווחים שמקורים ממפעל מאושר, כדאי לחברה המוכרת למשוך דיבידנדים מסוג זה לפני המכירה, חלף קבלתם כרווחים ראויים לחלוקה, וכך לחסוך בגינם מס בשיעור של 15% במכירה. שכן, בגין המס בשיעור של 15% לא יתקבל זיכוי בעוד שבגין הדיבידנד המשורשר יתקבל זיכוי. לגבי מוכר שהוא יחיד מתקיימת אדישות בין משיכת הרווחים כדיבידנדים לבין קבלתם כרווחים ראויים לחלוקה; בכל מקרה ישלם מס של 15%.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *