מטלון יוסף רו"ח:
מה ההבדל ואיך מבחינים בין הוצאות למתנות לבין הוצאות פרסום? מדובר ביבואן בעל מחזור של עשרות מליוני ש"ח. החברה רכשה כ-100 מגבות בשווי של 10,000 ש"ח עם רקמה של שם החברה וחילקה אותם בין ספקיה, לקוחותיה כולל עובדי ספקיה ולקוחותיה, ללא קשר לאירוע מסוים. האם ההוצאה מוכרת למס? מהם הקריטריונים לסווג פרסום ולא מתנות, מבחינה עקרונית?
עו"ד רו"ח מאיר זריהן משיב:אכן לעתים דק הוא הגבול בין מתנה (שהיא הוצאה עליה חלות מגבלות לצורכי מס) לבין פרסום (שהיא הוצאה מוכרת לעסק ללא שום מגבלות) ולא אחת סוגיה זו מעוררת מחלוקות. עם זאת ניתן לאפיין בניהם על ידי שני מבחנים: אופי המוצר ולמי הוא ניתן. ייאמר כי אין מדובר במבחנים נוקשים אלא באפיונים כלליים שלא תמיד ניתן לגזור מהם תוצאה וודאית.אופי המוצר – מוצר מתכלה דוגמת פרחים, יין, שוקולדים או מוצר שהשימוש בו במובהק הוא אישי/פרטי דוגמת מכונת כביסה או טלוויזיה, יישא אופי של מתנה. לעומת זאת מוצר שמוטבע עליו באופן בולט שם העסק, שהוא בעל אריכות ימים, הוא ממוקם במקום ציבורי ו/או שהשימוש בו נעשה לעיני כל (דוגמת שעון קיר, לוח שנה או עט) יישא אופי של פרסום ולא מתנה.למי ניתן המוצר – מוצר שניתן לספקים או לעובדים מעיד שמדובר במתנה, לעומת זאת, מוצר שניתן ללקוחות בלבד או לכלל הציבור הוא בעל מאפיינים של פרסום.
על בסיס שני אפיונים אלה נראה כי חלוקת מגבות לעובדים וספקים תסווג כמתנה ולא כפרסום.